söndag 3 januari 2010


Eluppvärmda småhus - otyg eller utmaning?


Nu är det hög tid att börja aktivera sig igen efter jul- och nyårsledigheten och vad kan passa bättre än ett inlägg i energibloggen. Jag har funderat en del över det här med energieffektivisering i småhus med eluppvärmning och tänkte dela med mig av mina funderingar. 70-talets goda tillgång på el, samtidigt som oljan var dyr, har gjort att det i många bostäder finns elradiatorer för uppvärmning. Det är ofta krävande och dyrt att sätta in ett vattenburet alternativ, som pelletsbrännare. Jag har kommit fram till att en bra utgångspunkt för första åtgärder är att undersöka möjlighteten till installation av luft-luftvärmepump och att minska energislöseriet. Otäta golv, kalldrag genom fönsterlister, otät takisolering, listan kan göras lång på orsakerna till en hög energiförbrukning. Hur ska då herr eller fru Svensson gå till väga för att börja energieffektivisera sin energislukande bostad? Varför inte börja med att justera temperaturen så att det de delar av huset som sällan används har en lägre temperatur än övriga huset? Även tilläggsisolering är en bra första åtgärd. Golvet är ofta en källa till energiläckage och här kan relativt enkla åtgärder ge resultat. En sådan åtgärd kan vara att lägga i sand som isolering i golvet, vilket även är en billig åtgärd. Med en dos listighet kan man med enkla åtgärder nå långt är min fasta övertygelse. Kanske även någon av våra läsare har något tips på åtgärder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar