måndag 18 januari 2010

Klimatfrågan får nytt liv och en mirakelkur

Köpenhamnsmötet skulle tackla den kanske viktigaste samtida hotet för mänskligheten. Så blev det inte. Internationella förhandlingar är mycket svårt och jag tror att det kommer att krävas nya grepp för att komma vidare. På onsdag är det ett intressant föredrag i Stockholm om livet efter Köpenhamn. Dansk öl och Powerpoint-fritt får mig att lägga drygt en timme på detta i allafall.

Har inför min flytt till Australien funderat över det här med konsumtion och hållbarhet och sålt allt möjligt som jag inte visste jag hade på Blocket och Tradera. Jag har dessutom lämnat kläder på myrorna. Frihetskänslan har ökat desto mindre saker jag har ägt, dessutom har jag fått mer pengar att göra roliga saker för. Hittade en intressant sida där en amerikan beskrev hur han ägnat ett år åt att minimera sin klimatpåverkan. Han verkade sådär nyfrälst lycklig och jag blir sugen på att testa hans recept under en vecka, vilket han föreslår. Köper inte flaskvatten men däremot är jag svårt beroende av engångs-kaffemuggar. Ska bli mitt första steg.

Ha det så fint därute i vårt fina vinterland. Passa på att åka lite skidor vet ja!

//Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar