fredag 20 november 2009

Kinas kung sol är en sann klimatentreprenör


















Jag och Huang Ming i Stockholm den 16 november


Jag var uppfylld av positiv energi, trots att jag hade sovit alldeles för lite, när jag färdades genom ett novembergrått Stockholm på väg till Mänskliga rättighetsdagarna som hålls på stockholmsmässan den 16- och 17/11. Mina förväntningar hade triggats av att Kinas kung Sol, Huang Ming, skulle hålla ett tal om solenergin som framtidens mest potenta energikälla. Vi talar alltså om den förnyelsebara energins Mick Jagger, som bland annat har talat inför FN:s generalförsamling och krängt 150 miljoner solfångaranläggningar i Kina. I sitt tal presenterade han sitt hypermoderna ”China Solar Valley”, där solpaneler satt på varje hus, parasoll och fasad. Imponerande estetiskt tilltalande och mycket nyskapande ”solenergidesign”, som företagets eget universitet låg bakom. Jag hade hoppats på mer nördigt ingenjörssnack för en gång skull, då FOU:n som företaget bedrev verkade hålla högsta standard, med exempelvis kombinerad solvärme och solkyla och lagring av solvärme. Företagets mål är att på sikt täcka 30 % av kinas energibehov med hjälp av solenergi. Det handlar alltså om en visionär entreprenör som dessutom har affärssinne – något som det behövs mer av i dessa tider av klimathot och pessimism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar